TIAS Sietske Waslander

Welkom

Wat is er voor nodig om de grote, maatschappelijke waarde van onderwijs zo goed mogelijk te realiseren? In mijn werk als onderwijssocioloog gaat het steeds om die vraag. In de zoektocht naar antwoorden probeer ik onderzoek, beleid en praktijk met elkaar te verbinden.

Geboren in Fryslân en geworteld in Groningen hou ik van ruimte en koester ik een brede blik. Daarom gaat het de ene keer over het tekort aan leraren of gelijke onderwijskansen, en een andere keer over overheidsbeleid of het publieke debat.

Deze website maakt mijn meest recente publicaties voor iedereen toegankelijk: open access zoals het zou moeten. U kunt zoeken op inhoudelijk thema; op columns, essays of wetenschappelijke artikelen; op alle trefwoorden die u aantreft; of op uw eigen zoektermen. 

Fijn als u er uw voordeel mee kunt doen. Ook fijn als u naar de oorspronkelijke bron verwijst.

Recente publicaties

Het enigma van schaalgrootte

Met de schaal van het onderwijs zijn vreemde dingen aan de hand. Om eens wat te noemen: in het primair onderwijs (po) krijgen kleine- (< 145 leerlingen) en zeer-k...

Getting Policy Done in Educational Practice

This paper develops a new, broader, and more realistic lens to study (lacking) linkages between government policy and school practices. Drawing on recent work in...

De regio als bestuurlijk schaalniveau

In de zoektocht naar oplossingen voor lastige problemen zijn de ogen steeds vaker gericht op ‘de regio’. Of het nu gaat om het tekort aan leraren, de veranderende...

Bekijk hier alle thema's

Attendering nieuwe publicaties