Media, mediatisering en onderwijs

Sietske Waslander, Pieter Leenheer

Inleiding

Terwijl de samenleving en maatschappelijke vraagstukken steeds complexer worden, zoeken meer en meer onze toevlucht tot simpele logica’s en formats. De media zitten middenin dat spanningsveld. Berichten in de media hebben betekenis voor de publieke beeldvorming over onderwijs, voor beleid en voor het onderwijs zelf. Hoe kunnen onderwijsinstellingen omgaan met toenemende ‘mediatisering’? Als konijntjes bij nacht in naderende koplampen kijken schiet weinig op; het thema verdient dringend nadere bezinning.

Protesterende scholieren

Najaar 2007. Scholieren gaan massaal de straat op. Grote foto’s in de kranten. Op tv opent het nieuws met beelden van joelende scholieren, die al dan niet de confrontatie zoeken met politie en ME. In de dagen die volgen gaan nog meer scholieren de straat op, al weten ze soms zelf niet waarom en waarvoor ze eigenlijk demonstreren. Marja van Bijsterveldt, de staatssecretaris, spreekt er bij een avondlijke talkshow publiekelijk schande van. Voor Sywert van Lienden, voorman van het LAKS, is het de start van een carrière als BN’er.

Rol van de media

Wat zeggen deze gebeurtenissen ons over de rol van de media? Die vraag is al eerder door anderen gesteld en ook beantwoord. Sommigen zien er een exemplarisch voorbeeld in van, zoals dat intussen heet, micro-mobilisatie. De protesten laten zien hoe snel jongeren zich via de sociale media kunnen mobiliseren. Zo beschouwd waren de demonstraties een voorbode van Project X in Haren. Onderzoekers hangen er grote woorden aan, nieuwe tijdperken zijn in aantocht. Hier luidt de bel voor de laatste ronde voor de ‘oude media’ en de schrijvende pers. Wat trouwens – voorlopig – niet zo blijkt te zijn.

In deze bijdrage laten we zien dat je er ook anders naar kunt kijken. De scholierenprotesten zijn dan niet louter een fotogenieke kortstondige gebeurtenis in het verleden, maar een uiting van structurele en doorgaande veranderingen waar ook de media deel van uitmaken.

 

Waslander, S. & Leenheer, P. (2014). Media, mediatisering en onderwijs. Beelden van de media. De Nieuwe Meso, 2014(1): 82 - 89.

Aanbevolen

Lees meer

Passend onderwijs in pers en politiek. Deel II

Passend onderwijs beroert de gemoederen. Het publieke en politieke debat over passend onderwijs staat central in dit rapport. Vanaf het moment dat de wet van krac...

Lees meer