Nieuwe toetreders in het onderwijs. Voorstudie op basis van wetenschappelijk onderzoek

Sietske Waslander, Edith Hooge

Inleiding

Voorstudie in het kader van de Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen (MRvNS). Dit rapport beschrijft en analyseert vier casussen in andere landen waarin nieuwe toetreders in het onderwijs zijn toegelaten, welke ervaringen daarmee zijn opgedaan, en welke effecten dat teweeg heeft gebracht. We beginnen met twee casussen in Europa: de friskolor in Zweden en de free schools in England. De andere twee casussen verwijzen naar charter schools in de Verenigde Staten van Amerika: in het bijzonder in de staat Texas en de stad New Orleans (Louisiana) na de verwoestingen van orkaan Katrina. Wat kan Nederland van deze ervaringen leren?

Waslander, S. & Hooge, E.H. (2015). Nieuwe toetreders in het onderwijs. Voorstudie op basis van wetenschappelijk onderzoek. Tilburg: TIAS School for Business and Society.

Aanbevolen

Lees meer

Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen

In een aantal regio’s – o.a. Zweden, Engeland, een aantal staten en steden in de VS – is het stichten van nieuwe scholen gestimuleerd door het publieke bestel mee...

Lees meer