Scholierenprotest en de ironie van de autonome school

Sietske Waslander, Maartje van der Weide

Inleiding

In het najaar van 2007 breken er in Nederland wilde stakingen uit onder leerlingen van het voortgezet onderwijs. Het spontane en massale protest richt zich op de hoge werkdruk, de urennorm en ‘ophokuren’ ofwel uren waarin leerlingen in een onderwijsruimte verblijven, zonder dat sprake is van lessen. Paginabrede foto’s met scholieren die vernielingen aanrichten, medewerkers van de uitgerukte mobiele eenheid en vernield straatmeubilair sieren de voorpagina’s van landelijke dagbladen. Nieuwsuitzendingen op tv openen met de protesten en laten reportages zien van ME-busjes, politiemensen en grote aantallen uitgelaten jongeren. Een paar dagen lang domineren de scholierenacties het nieuws in Nederland. In de weken die volgen ontstaat een stoelendans rond de vraag: wat is nu eigenlijk het probleem, wiens probleem is dat en wie is verantwoordelijk voor de oplossing?

Waslander, S. & Weide, M. van der (2010). Scholierenprotest en de ironie van de autonome school. Tijdschrift voor Sociologie, 30(3-4): 354-391.

Aanbevolen

Lees meer

Media, mediatisering en onderwijs

Terwijl de samenleving en maatschappelijke vraagstukken steeds complexer worden, zoeken meer en meer onze toevlucht tot simpele logica’s en formats. De media zitt...

Lees meer